Z dovoljenjem Maje Jančič Bogataj (strokovnjakinje za avtorsko pravo) objavljam njen Facebook zapis o fotokopiranje v šolah in vrtcih – s katerim se povsem strinjam in ob katerem sem samo skomignil z rameni in se vprašal česa jaz ne razumem. Maja je to zapisala na način, da ga bo vsak razumel – kje in zakaj so problemi s tem podpisom in kje bodo nastali problemi pri tem dogovoru.

V Odmevih v ponedeljek smo govorili o fotokopiranju v šolah in nadomestilih. Z Miha Mazzini naju je gostil Igor Evgen Bergant. Naknadno sem prejela zelo veliko sporočil, zato bom pojasnila bolj natančno:

Fotokopiranje v šolah in vrtcih

Zakaj je sporazum slab in zakaj nikoli ne bi smel pričeti veljati? (mnenje pišem kot 1. strokovnjakinja za avtorsko pravo, 2. davkoplačevalka in 3. mama dveh šolarjev, ki nosita šolski torbi polni učbenikov in delovnih zvezkov, zato se sprašujem, zakaj sploh rabita dodatne fotokopije???

  • * pri pravnem svetovanju se ukvarjam tudi s kolektivnim upravljanjem avtorskih pravic, vendar v tem primeru nisem svetovala nobeni od vpletenih strani
  • ** strokovno podpiram rešutev, da se fotokopiranje cez obseg privatne rabe upravlja preko kolektivne organizacije in ne preko založb. Sama bi uredila zakon celo tako, da se vse in ne samo 50% pobranij nadomestil razdeli med avtorje in da je ta pravica neprenosljiva (temu bi nasprotivale vse založbe in še posebej Rokus Klett)
  • *** Miha Mazzinija občudujem kot pisatelja in spoštujem njegov boj za ohranitev SAZORJA v rokah avtorjev in ne založnikov. V primeru sporazuma se z njim ne strinjam.
  1. Da, področje fotokopiranja preko obsega dovoljene privatne rabe ni bilo v RS urejeno. Kar je zelo slabo. Država nikoli ni zmogla politične volje, da bi se to uredilo. Skoraj 10 let je trajalo, da je na strani ministrtva, ki bo za srednje šole in osnovne šole zagotovilo pol mio, prišlo do odločitve. To je prav!
  2. Ni pa pravi način, kako se to ureja: ni prav, kako so se pogajali in ni pravi rezutat.
  3. Zdi se, da se s pol mio kupuje mir. Kdo ve, mogoče pisatelji ne bodo več nasprotovali uporabi angleščine v šolah? Kupuje se tudi občutek, da se zdaj v Sloveniji avtorske pravice končno bolj spoštujejo. Torej se kupujejo politične točke. To ni prav!
  4. Pogajalci na strani uporabnikov (ni se moglo pogajati ministrstvo, ker ni združenje uporabnikov, kot določa ZASP) očitno niso imeli:
  • pravih podatkov, koliko se sploh kopira v šolah in vrtcih,
  • pravega znanja, katero fotokopiranje je sploh upoštevno – za to je potrebno avtorskopravno znanje,
  • zato tudi ne pravih izračunov, koliko bi naj bila primerna tarifa (upoštevaje druge kriterije iz 156. člena ZASP),
  • z vsem dolžnom spoštovanjem očitno tudi ne pogajalskega znanja (poglejte si izjave po podpisu sporazuma za srednje šole in vrtce, čustveni izlivi, kako se bo prispevalo k spoštovanju avtorskih pravic niso izkaz skrbnosti pogajanj) – tukaj sem ostra namenoma,
  • imeli pa so očitno zagotovljene finance (vsaj srednje šole) in vemo, kako se pogaja pogajalec, kateri ne bo iz svojega žepa dal denarja.

V dokument so, brez zgornjih podtakov in znanj in potrebne analize, že določili spogajane številke!!!! Ki bodo veljale 3 leta, potem pa se jih bo prilagodilo, glede na študijo oz. analizo, ki jo bo opravil Pedagoški inštitut. (pri tem se popolnoma zanemari, da se lahko skupni sporazum spreminja samo v skladu z ZASP. Dvomim da SAZOR tega ne ve!!!)

Kdorkoli se je že kadarkoli pogajal, se bo strinjal, da ko je enkrat številka na mizi, se bo težko zmanjšala. In zato je ta sporazum velika zmaga za Sazor in Pirova zmaga za vse ostale.

Pogajalcem na strani uporabnikov pa še tole: če vam je KO dala na mizo npr 6, vi pa ste zmanjšali na 3, primerna številka pa bi bila npr 0,5 (ki bi jo lahko poznali, če bi bili izvedli analize), potem se niste dobro pogajali!!!! Niti skrbno! Ampak, hej, v tej državi itak nihče za nič ne odgovarja.

Skratka: napake (da področje ni bilo urejeno) se ne uredi tako, da se naredi novo napako (podpiše se sporazum, brez ustreznih analiz).

Miha Mazzini je na Odmevih dejal, da bodo študijo/analizo lahko naredili šele sedaj, ko bo pritekal denar. Zavajanje – tega tudi sedaj ne bo plačala KO!!

V sporazumu pa je še precej avtorsko-pravnih cvetk:

  • vključeni so skeni in njihovo pošiljanje po mailu – tega dovoljenje KO, ki je podlaga temu sporazumu ne vključuje – gre za drugo pravico dajanja na voljo javnosti. G. Ojstršek z ministrtsva, je samo debelo gledal, ko sem mu to omenila pred oddajo na radiu za Studi ob 17ih. Toliko o znanju;
  • določbe o prenehanju sporazuma so zelo problematične! Skupni sporazum se lahko spreminja samo v skladu z ZASP;
  • določba, da fotokopiranje ne sme nadomeščati delovnih zvezkov, učbenikov in drugega učnega gradiva se lahko tolmači na različne načine – kaj pa potem še ostane IN ali boste to upoštevali pri razdeljevanju sredstev in analizo števila
  • itd.

Ta sporazum ne bi smel pričeti veljati nikoli. Osnovne šole bi morale napovedati, da tega sporazuma NIKOLI ne bodo podpisale v zadostnem številu (potrebnih je 241). Posledično ne bi pričel veljati. Potem pa bi morale ustanoviti združenje in se pičeti pogajati na novo, dovolj opremljene z znanjem in podatki.

Kot davkoplačevalka nasprotujem, da se pol mio denarja plača KO, ki bo to razdelila 1/2 založbam in 1/2 avtorjem po pravilih, ki jih sprejemajo člani in ne upravičenci KO (upravičencdv je cca 600, članov 10x manj) potem ko si bo odbila administrativnw stroske. Prav sazor je v preteklosti na vseh pogajanjah nasprotoval omejitvi na 10% od pobranih stroskov (zastopal jih je g. Rudi Zaman).

KAj se dejanko pobira v šoli in KOMU bo šel denar – med tem je komaj kaj povezave. In to ni ravno vzgojno, za spoštovanje avtorskih pravic, kajne???

Kot mama pa na koncu dodajam: moja dva fanta, ki sta zaključila 7 in 4 razred OŠ imata nabasani torbi učbenikov in delovnih zvezkov. Zakaj so dodatne kopije sploh potrebne? Če so določene vsebine rea nujno dopolnilo, naj učitelji povedo, kaj in kako – šolarji si to lahko pridobijo na zakonit način na podlagi dovoljene zakonite privatne rabe!!!!

Ta sporazum je slab: slab za šolstvo, slab za starše (davkoplačevalce v prvi fazi, kasneje bo to nova postavka itak na položnicah).

V drugem koraku pa bodo na vrsti druge institucije, ki tudi fotokopirajo… In osnova za določanje njihove tarife bo tarifa, ki so jo spogajali šolniki (brez potrebnih podatkov in znanja in s tujim denarjem).

Zmagovalec je SAZOR. Čestitam za spretno pogajanje! In pa ministrici za politične točke.

Za konec pa še: še slabše bi bilo samo, če bi bil na strani imetnikov pravic namesto kolektivne organizacije samo Rokus Klett. Takrat bi bil šah mat na račun nas davkoplačevalcev.

VN:D [1.9.22_1171]

Oceni zapis:

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Fotokopiranje v šolah in vrtcih / Maja Jančič Bogataj, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.