Sem zelo reden uporabnik avtocest. Zelo pogosto se hudujem nad razmerami na naših avtocestah (kako prehiteva tovornjak tovornjaka na avtocesti, kolone na avtocestah, tranzitni promet čez Slovenijo, ) in nad Darsom, ki ima v rokah vse avtocestne niti.

Najema velika posojila za izgradnjo avtocest, obnavlja avtoceste med najbolj prometno sezono, zapira odseke, itd.. Vsi ti problemi so vsem uporabnikom avtocest zelo znani in vsakodnevno povzročijo marsikateri sivi las. Zadnje čase sem se precej vozil po hrvaških avtocestah, ki so v skrbništvu Hrvatskih autocesta in ugotovil precej zanimivih stvari.

Pred parimi leti so pospešeno gradili avtoceste, s katerimi so povezali Zagreb s Splitom, Rijeko in ostalimi turističnimi destinacijami. O načinu gradnje, kvaliteti in vsem ostalem ne bom izgubljal besed, ker se ne počutim kompetentnega na tem področju, vendar lahko laično ugotovim, da njihove avtoceste še po dveh letih obratovanja nimajo takšnih lukenj, kot so pri nas na isto starem odseku od Kompolja proti Trojanam.

Na hrvaških avtocestah skoraj ni tovornjakov! To dejstvo mi je na več kot 400 kilometrih od Zagreba do Splita, povsem polepšalo življenje. Po voznem pasu sem lahko vozil povprečnih 130 km/h in užival v normalni vožnji. Prav tako sem bil presenečen nad dejstvom, da je bil prehitevalni pas povsem prazen in da so le redki vozili hitreje, kot je dovoljena hitrost. Dejstvo, da so bila na prehitevalnem pasu skoraj izključno vozila s SLO registracijami, pove dovolj o naših navadah in tako razjasni število mrtvih Slovencev na hrvaških avtocestah.

Presenetila me je urejenost počivališč in bencinskih črpalk ob avtocesti. Velika in urejena počivališča, ki so kljub številnim turistom čista in čisti WC-ji so me presenetili, kajti par let nazaj se nisem želel ustavljati na hrvaškem, ravno zaradi nečistoče.

Tunela Mala Kapela in Sveti Rok. Kljub temu, da sta daljša od 5 km in da promet poteka skozi tunela v obe smeri, sem imel srečo in nisem naletel na gužvo, niti nisem stal pred tuneloma, kot se sicer vsakodnevno dogaja. Prava izbira termina potovanja je lahko odločilna.

Mogoče se tale zapis bere precej drugače, kot bi si marsikdo želel. Vendar so to moje lastne izkušnje, ki se lahko razlikujejo od izkušenj ostalih uporabnikov avtocest!

p.s.: za plačilo cestnine pred Zagrebom nisem stal v koloni, ker je ni bilo. Sem pa stal natanko 45 minut pred našo mejo, kjer so prekontrolirali vsak potni list in vsakega potnika posebej.

25 Responses to Hrvaške avtoceste in gužva, ki je ni

  1. Robi pravi:

    Had, tale zapis je pa popolnoma subjektiven. Ja, vem, tudi sam si to omenil…

    Kakšni leto, dve nazaj sva pred tunelom Sv. Rok stala 2 uri. V kontra smer malo manj. V Zagrebu sem stal še pol ure. Tudi letos je bilo podobno, ko so se tam mimo vozili prijatelji.

    Hrvaška počivališča so povečini res lepo urejena, je pa čistoča ZELO odvisna od tega, kdaj prideš tja – medtem ko bi lahko včasih jedel iz tal, je drugič par sto metrov stran nevzdržno…

    Tisto o kontroli na meji je pa tako tako – EU pa to… Saj niso naši krivi..

    O gradnji cest pa… No ja… Pravijo, da se bo kvaliteta gradnje pri njih pokazala čez par let. Sam bi rekel samo to, da je precej drugače graditi ‘v skalo’ ali pa ‘v mehko’.

  2. had pravi:

    seveda je zapis subjektiven :) ampak odraza dejansko stanje, ki sem ga dozivel v zadnjem tednu dni na 1000 km njihovih avtocest, kar se mi zdi povsem zadosten vzorec..
    tudi sam sem pred dvemi leti cakal pred svetim rokom skoraj uro na vrocem soncu, ampak letos tega ni bilo.. promet je potekal tekoce in voznja mi je bila uzitek.. v malo manj kot 4 urah iz splita do zagreba, s parimi postanki vmes..
    na pocivalisca sem prisel dopoldan, popoldan in zvecer.. in vedno so bila cista.. na pocivaliscu je bilo okrog 30 zabojnikov za smeti (sem jih stel, ker sam nisem mogel verjeti).. je pa res, da je vse skupaj se precej novo..

    meja in vse ostalo je itak jasno, da mora tako biti..

    se strinjam glede cest, da moramo pocakati se par let, da vidimo njihovo kvaliteto.. je pa dejstvo, da je na relaciji zagreb-split preko 15 km predorov, ki so jih odpirali brez pompa, ki se dogaja pri nas za vsakih 300 metrov odprte ceste :))

  3. Jaka pravi:

    Dejansko si izbral napačen dan in uro za svoje potovanje. Jaz sem se do Splita pripeljal izjemno hitro brez zastojev, skozi Sv. Rok sta bila odprta oba pasova v eno smer, skozi Malo Kapelo pa tudi ni bilo problemov. Sem pa pri Pag-u opazoval neznosno kolono v drugo smer. V mojo smer je bila edina ovira omejitev 40km/h zaradi močne burje, drugače pa brez problemov.
    Nazajgrede je bilo pa tudi povsem prazno, tako da sem še hitreje prišel domov. Å el sem pa 4.8. zgodaj zjutraj, vračal sem se pa 15.8.. Imaš pač smolo, jaz pa srečo. :)

  4. Robi pravi:

    @Had: po mojem je pri tebi vse skupaj (čistoča, pretočnost, splošno navdušenje, …) povezano z datumi, ki si jih izbral za svojo pot. Res.

  5. Kašpar pravi:

    Normalno, da so pregledovali pasuše, saj je to meja z Evropo. Z Balkana bi lahko nekdo prinesel svega boga.

  6. had pravi:

    @robi: povsem mozno.. ampak na zalost ne morem zapisati za tiste dni, ko nisem bil na cesti, ampak samo za takrat, ko sem vse skupaj dozivel..
    glede na to, da se vsak vikend vozim po istri in po istarskem ipsilonu, pa lahko za ta del zagotovim, da vse zgornje trditve drzijo ne glede na casovni termin, ki ga izberem za pot.. ponavadi je to petek popoldan dol in nedelja popoldan nazaj.. hrvati so me presenetili, priznam..

  7. Pier pravi:

    Kolikor jaz vem, njihova avtocesta od ZAgreba do Splita ni bila narejena iz davkoplačevalskega denarja, ampak s tujim kapitalom, ki imajo zdaj to avtocesto v zakupu za nekaj desetletij. Pri nas pa Dars najema kredite, ki jih mi odplačujemo in se zato veselo odpira odseke dolge 1,6km ali pa še kakšen meter več in še to traja celo večnost, predno se zgodi. Tudi to je res.

  8. had pravi:

    @pier: res je.. financirala so jih tuja podjetja, ki imajo sedaj v najemu te ceste.. z izjemo istarskega ipsilona, kjer so bili zapleti in vse skupaj in se ne pobira cestnin..
    in ja.. se strinjam s tvojo tezo glede darsa.. davkoplacevalci placujemo kredite in placujemo cestnino da lahko v miru cakamo na avtocestah ob zastojih :)

  9. Robi pravi:

    @Had: samo še nekaj – a se strinjamo, da Hrvaške in Slovenije ne moremo primerjat? Vsaj kar se tiče velikosti, števila prebivalcev, konfiguracije terena (zelo pomembno za cestogradnjo), zanimivosti za tuje vlagatelje (zaradi velikosti, morja, števila prebivalcev)?

    Bi te pa ob navdušenju nad njihovimi cestami vprašal še tole: zakaj pa niso zgradili še druge cevi v tunelih Sv. Rok in Mala Kapela?

    Neuradno se sliši, da zato, ker je avtocesta itak polna samo 3 tedne na leto…

  10. Kristjan pravi:

    Sam se tudi večkrat peljem po avtocesti do Rijeke, in še nikoli nisem doživel zastoja.

  11. Robi pravi:

    @Kristjan: ni govora o tej avtocesti…

  12. had pravi:

    @robi: slednje bo verjetno drzalo, vsaj tako tudi pravijo domacini.. in tudi konfiguracija terena je zanimiva, tako pri njih, kot pri nas..
    in pozor.. navdusen sem nad avtocestami.. o cestah, zastojih in kolonah na navadnih cestah, ki nastajajo, pa bom se pisal :)

    sicer pa ja.. se strinjam, da je hrvaska veliko bolj zanimiva za vlagatelje, ceprav po drugi strani, ko razmisljam, da avstrija nima dostopa do morja, bi bila ta stvar lahko precej zanimiva za njih :)

  13. kreg pravi:

    Tudi sam sem se vozil po avtocesti Ljubljana – Budimpešta , preko Zagreba ,Karlovca. Zelo sem bil presenečen , zelenice na Hrvaškem ob cesti, lepo urejene, nobene gneče, nobenega dela na cestah, ravno tako na Madžrskem,kupili vinjeto in se skoraj od meje pa do Prestolnice Madžrske vozili po avtocesti. Slovenci se bomo morali še veliko naučiti o turizmu in o samih cestah, kdaj se jih popravlja.
    Å e nekaj kako so se Madžri znašli, avtocesta je zaprta pred Blatnim jezerom, tako da gre kompleten promet na magistralno cesto ob jezeru, zelo pametno! Zakaj? Ker je to turistični kraj, same gostilne in trgovine, dobrih 15km, tam se vsak turist ustavi in zapravi nekaj €, nato pa naprej na avtocesto in do Budimpešte.

  14. jaka pravi:

    Dol grede: četrtek ob polnoči iz Lj, nobene kolone.

    Nazaj grede: Sobota 12:00 iz splita, cca dve uri pred svetim Rokom, na Kapeli sem šel raje naokoli, na zagrebu se je čakalo uro in pol, jaz sem šel na Vinico, ker ker lamer že gre prek Zagreba???

  15. Mirko pravi:

    Robi: druge cevi niso gradili, ker ni bilo dovolj prometa. Bodo pa drugi cevi obeh predorov odprli že drugo leto. Pa ne spet priti ven s terenom, pri nas na Å tajerskem (in tudi v Prekmurju) avtoceste gradijo celo večnost, čeprav je popolnoma ravno in je treba samo narediti nasip in asfaltirati. Pri nas se preprosto dela počasi, da se krade.

    Ker sam živim ob hrvaški meji, lahko potrdim, da so njihove ceste superiorne. Tudi v najbolj zakotni vasici imajo novi asfalt oz. prevleko. Ne spomnim se, kdaj sem pri njih nazadnje naletel na luknjo na cesti. Pri nas pa potegnejo novo prevleko, pa je čez 2 meseca taka luknja, da ostaneš brez kolesa na avtu.

    had: tista o 130 km/h pa me je presenetila. Povprečna hitrost je okrog 150 km/h, tako kot skoraj vsepovsod po Evropi (v primeru da ni kakšne posebne omejitve), kjer se redno vozim. Zadnjič so me na Hrvaškem pri 150 km/h skoraj vsi prehitevali :)

    Mene na hrvaških avtocestah moti predvsem to, da nikoli ne veš, kdaj se konča kakšna omejitev hitrosti. Ti na informativni tabli (pa na nekaterih odsekih tudi prometni znaki) – ponavadi sredi ničesa in najbolj ravnem odseku – piše 100 km/h ali manj, pa jih uradno sploh ne prekinejo, torej bi ponekod veljali tudi po 200 km ali več. Tu še jim manjka malo reda.

  16. Mirko pravi:

    No, pa še to, mislim da na avtocestah v drugih evropskih držvah umre prav toliko Slovencev kot na Hrvaških avtocestih. Če se prav spomnim, so letos na Hrvaškem umrli 3.

  17. Robi pravi:

    @Mirko: kaj sem pa jaz rekel glede druge cevi predora – ni je, ker je (pre)več prometa samo tri tedne na leto… Sam osebno pa ne verjamem, da bodo odprli drugi cevi naslednje leto…

    Kar se tiče terena in kraj, ti verjamem, da si strokovnjak za to (gradbena izobrazba?), zato se v to ne bom spuščal (da se krade, je že res, ampak zaradi tega se ne dela nič dalj – kvečjemu prej bi končali!). Se mi ne da kregat.

    Tudi o kvaliteti njihovih cest ne deliva istega mnenja. Kar se mene tiče, je odvisno, kje voziš. Je pa dejstvo, da so naše ceste ponekod katastrofalne. Pazi – ponekod. Tu se bom ustavil.

  18. Nejc pravi:

    Se moj pogled.
    Da se ne gradi druga cev ni res! Ne vem kam gledate, ko se vozite, vendar se vzporedno ze nekaj casa gradi druga cev. Kdaj bo odprta pa ne vem. Upam da cimprej.
    Kar se terena tice. Ce bi mogla slovenija zgradit avtocesto cez Velebit bi trajalo sto let (poglejte trojane). Nisem strokovnjak ampak mislim, da jim vso ravnino odtehtata tista dva tunela. Da ne omenjam mostov in viaduktov… Vmes je pa res nekaj tudi enostavnega terena.
    Urejenost se tudi meni zdi vec kot zgledna. Cisti presezek pa je definitivno pocivalisce pri Sibeniku – Skradinu (pri novem mostu cez reko Krko).
    Da imajo oni obalo in so zato zanimivi mi pa ne… Kaksna je pa to neumnost? A je avtocesta zagreb – split narejena za zagrebcane? Ne. Ampak za tujce (nemce, avctrijce, italijane, slovence …) ki se morajo do tam nekako pripeljat. In pripeljejo se cez Slovenijo!
    Da ni tovornjakov… hm… sploh nisem bil pozoren. Ampak jih res ni! Tocno! Le kam jih dajo… je pa dejstvo da med poletjem nimajo kaj iskat na ac.
    Pa se nekaj je… cestnino placas na koncu svoje poti! Ne pa kot pri nas za vsakim grmovjem. Katastrofa!

  19. Nejc pravi:

    Pa se nekaj: letosnja izkusnja.
    Na ac, nekje v visini zadra mi je odtrgalo spodnjo plasticno zascito motorja. Vlekel sem jo pod sabo. Ko sem zgubljen opazoval avto na odstavnem pasu se mimo pripelje policijski avto in takoj ustavi. Ustrasim se (sploh ker je pripeljal s prizgano modro lucjo), ker pomislim (nimam odsevnega jopica, nimam trikotnika) na prekrske, ki sem jih pravkar naredil (da ne omenjam, da sem ga malo pred tem prehitel s 150-160 kmh). Na moje presenecenje je prvi stavek: “Dobar dan, dali vam treba pomoc.” Sem kar zazijal. In zakljucek. Policaj je iz svojega avtomobila privlekel orodje, vkljucno s policijskim nozem iza pasu. Sel v uniformi (dolge hlace) na kolena in zlezel pod avto. Skupaj sva po priblizno 15ih minutah na razbeljenem asfaltu pod avtom uspela sneti tisto frdamano plastiko. Nakar se je se ponudil, da mi jo onadva odpeljeta do smeti. Mi za zakljucek nagnil svojo plastenko vode, da sem si umil crne roke od smira (on jih je imel tudi do komolca crne) in mi ponudil se brisacko da sem si jih obrisal. In ker kar nisem mogel verjeti kaj se mi pravkar dogaja (slovencu je policaj zlezel pod avto in odpravil problem) sem ga previdno prosil naj vzame 200 kun, ker bi ga sicer jaz castil s pijaco (a ga sredi pustinje nisem mogel), naj spijeta pijaco na moj racun in kupita novo plastenko vode. Pa me je gladko malo zavrnil, rekel da je v redu, kot da bi mu castil in mi zazelel srecno voznjo se naprej.
    Jaz sem pa kar obstal in obnemel… nisem vedel kaj se mi je pravkar zgodilo…
    Potem sem se se do meje (se posebej ko sem zagledal mrkega slo policaja) spraseval kako bi odreagirala nasa policija. Verjetno bi dobil kaksno kazen (ali vsaj strogo opozorilo) in telefonsko sluzbo vlecne sluzbe. Ce bi…
    Skratka… Hrvaska (Policija)… tako se dela!!!

  20. Jaka pravi:

    Nejc: Ne moreš gledat samo hribčkov in dolinc od zunaj, morš gledat še iz česa so ti hribčki in dolince. Seveda na Hrvaškem je izi, ko imajo skoraj sam kamen … pripelješ par buldožerjev in zaružiš, pa imaš že podlago, ki jo samo še malo posuješ in položiš čez asfalt. A pri nas je pa vse skupaj malo bolj “žmohtno” in se sproti poseda, da ne govorim o vrtanju skozi hribe.
    Poleg tega pa hrvaške ceste na obalo redko zmrznejo, tako da je vzdrževanje le teh veliko lažje kot pri nas, kjer vsako zimo vse razpoka in potem še “pametno” pokrpajo, tako da je naslednjo zimo še slabši makadam kot pred popravilom.
    Se strinjam, da so naše ceste porazno vzdrževane in da bi lahko vsaj travo okrog njih redno kosili, ampak tukaj bi se morali pač bolj upreti podnebnim razmeram, ki so pri nas malo bolj neugodne za cestarje kot na hrvaškem.

  21. Legendaris pravi:

    Delo: 18.8.2007

    “O gneči na cestah pa poročajo tudi iz Hrvaške, na izhodu z istrskega ipsilona v Umagu je kolona vozil v smeri Slovenije dolga okoli 32 kilometrov, pred tunelov Sveti Rok na avtocesti Zagreb – Split pa se je v smeri proti Sloveniji nabrala 15-kilometrska kolona.”

    Toliko o gneči na hrvaških cestah!

  22. Robi pravi:

    @Nejc: Imas pa res dobro izkusnjo z njihovimi policaji. Hoces slisat moje? Tisto, ko me je hotel ogoljufati pri placilu kazni (vozil sem par km/h prehitro na edinem popolnoma preglednem delu ceste, nekje pri dolini Neretve) – slo je za placilo v € namesto HRK – ali tisto, ko so me obravnavali kot kriminalca, ker sem imel dolge lase? Mogoce tisto, ko me je ustavil z besedami: “Jel ti puno dvjesta kuna?”, pa nisem naredil nic narobe? Pac, imel si sreco.

    In ja, nisi strokovnjak in tiste ravnine jim ne odtehtata dva tunela. Sploh pa ne gre za ravnino ampak bolj za geolosko sestavo na tisti trasi, kot ti je povedal Jaka. Nasipi se tudi ne zgradijo cez noc…

    Poleg tega gre pa pri nas (pre)pocasi skoraj izkljucno zaradi pritozb na razpise ipd…

  23. jaka pravi:

    Stvari je pac potrebno pogledati malo sirse. Sicer se mi zdi, da pri nasi gradnji avtocest marsikaj ne stima, ampak se vedno je pa treba zaceti s parimi neizpodbitnimi dejstvi:
    – soimenjak je ze opozoril na razliko v geoloski sestavi, ki je prek velebita kar ugodna za gradnjo.
    – sam potek trase avtoceste je tukaj ogromnega pomena – v sloveniji je bil in se vedno je eden izmed vecjih razlogov za zaostanke tezko dogovarjanje z lokalnimi skupnostmi in zapleti pri odkupih zemljisc. na Hrvaskem teh tezav niso imeli, avtocesta tece po totalni vukojebini, kjer se vsaj jaz vecino casa sprasujem, zakaj se je kdo tam sploh boril. Kaksne so razlike v zakonodaji pri razlastitvah in odkupih ne vem, ampak najbrz so se tudi nekaj naucili pri slovenskih izkusnjah,
    – sam nacin financiranja je razlicen, ne poznam detajlov, ampak zgleda jim je bolj uspelo.

    Treba je zadeve pogledati od malo dlje, pa mal premisliti. Kar se pa tice gradnje v drugi cevi: pred rokom so sicer neke instalacije, ampak niti najmanj ne kaze, da bi se karkoli gradilo. Zelo dvomim, da se bodo spravili k temu, kar poglejte koliko casa (in nesrec) je trajalo v Avstriji, da so se spravili k drugi cevi tauern in katschberg tunelov. Se kar strinjam z robijem, zakaj ze, naj svaba in slovenac mal pocakata tiste par vikendov, ostali cas avtocesta povsem sluzi namenu..

  24. Teena pravi:

    Jaka: “Dol grede: četrtek ob polnoči iz Lj, nobene kolone.

    Nazaj grede: Sobota 12:00 iz splita, cca dve uri pred svetim Rokom, na Kapeli sem šel raje naokoli, na zagrebu se je čakalo uro in pol, jaz sem šel na Vinico, ker ker lamer že gre prek Zagreba???”

    Podobna zgodba. Dol v soboto ob enih ponoči iz Kamnika, nazaj pa smo na avtocesto prišli okoli dvanajstih pri Zadru. Pred Sv. Rokom dobre 3 ure, pred Kapelo kakšna ura. Ravno tako na Vinico, carinik je vsaj dvakrat vprašal, če mamo kej za prijavit. Za nazaj več kot 12 ur (s postanki, seveda); za wc sem se fajn načakala, pa ni čudno, na tistem počivališču je bil le eden ženski.

  25. jaka pravi:

    Aja, jaz nisem fural 12 ur za nazaj. Ob 11:45 na trajekt v Supetru, ob 9ih sem bil v Kranju. Pa je bila to najbolj prometna sobota v celem poletju. Ni neke panike še vedno. Res sem se pa izognil Kapeli in Zagrebu.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.