Obvezna uporaba smučarskih čelad na smučiščih in 10 FIS pravil

Stranka NSi se zavzema za obvezno uporabo čelade na slovenskih smučiščih (vir), je bil včeraj naslov članka na Siolu. Seveda me je, kot nekoč aktivnega smučarskega tekmovalca ki je deset let, vsako zimo preživel na snegu, naslov pritegnil in dal misliti. Takrat so bile čelade redkost in večina jih je uporabljala le za tekmovanja in treninge smuka in supervelesloma.

V Sloveniji se politične stranke ukvarjajo s stvarmi, s katerimi bi naj se ukvarjala stroka. Ok, nekako razumem, da stranka NSi, ki je izgubila na volitvah poskuša s populističnimi dejanji pritegniti svojo pozornost.
In ker se je v zadnjem času zgodilo precej nesreč, bi bila po njihovem rešitev to, da bi vsi smučarji na smučišču morali obvezno nositi smučarske čelade. Do sedaj je to veljalo samo za smučarje do 14 leta. Vožnjo s smučarsko čelado primerjajo z varnostnim pasom v vozilu, oz. obvezno čelado na motorju!

Statistika kaže, da je v zadnjih osmih letih na naših smučiščih umrlo 7 ljudi, najbolj pogosti vzroki nesreč so: precenjevanje smučarskih sposobnosti, hitrost in neustrezna oprema. Poškodb je vsako leto več in tudi urgentni oddelki so vsak vikend polni. Vendar to ni posledica neuporabe smučarske čelade.

had_0127

Sam vidim problem predvsem v novi tehniki smučanja – carvingu, premajhni telesni pripravljenosti in velikemu številu novih smučarjev, ki brez predznanja pridejo na zahtevnejša smučišča. Da o samem alkoholu, ki je prepovedan na smučiščih niti ne razmišljam!

Carving tehnika je omogočila povsem drugačen način smučanja, kot je bil pred leti. Nič več oddrsavanja, kar omogoča večje hitrosti in pri carving tehniki smučar zasede precej večji del smučišča, kot pri tradicionalni. V tem primeru obvezna čelada omejuje vidno polje in tudi precej slabše slišimo, kot pri uporabi kape.

Telesna pripravljenost je definitivno velik vzrok poškodb do katerih pride na smučiščih. Ljudje brez kondicije, z dobro smučarsko opremo pridejo na tedenske počitnice in so prepričani, da lahko cel dan preživijo na smučeh. Kolena niso navajena naporov, ki se ustvarjajo med smučanjem, postanejo “mehka” in pogosto rezultirajo v padcih in poškodbah.

Število smučarjev in borderjev na smučiščih je kljub visokim cenam kart vsako leto večje. In veliko je takšnih, ki mislijo da so z nakupom smučarske opreme postali Bojan Križj ali Mateja Svet. Da se bodo postavili na smuči in bodo znali smučati. In ko v napol smuku plužijo po smučišču in se ustavijo s padcem na rit, so precej velika nevarnost za tiste, ki vozijo mimo njih.

Alkohol – definitivno ne sodi na smučišče! Vendar so lokali ob smučiščih vedno polni smučarjev, ki se pridejo okrepiti (tako ali drugače). Policisti imajo premajhne pristojnosti na smučarskih terenih in največ kar lahko naredijo je to, da odvzamejo smučarsko karto tistemu ki krši predpise.

Namesto da bi uvedli obvezno uporabo smučarskih čelad, bi bilo bolj smotrno razmisliti o izobraževanju mladih smučarjev.

Kaj si Jure Košir misli o obvezni smučarski čeladi?

10 FIS PRAVILjih poznate?

Obzirnost do drugega
Smučar se mora obnašati tako, da ne ogrož ali poškoduje drugih smučarjev.

Izbira smučine
Hitrejši smučar mora smučino izbrati tako, da ne ogrož smučarjev pred seboj.

Prehitevanje

Smučar lahko poljubno prehiteva, vendar v taki razdalji, da ima prehitevani dovolj prostora za smučanje.

Smučarsko znanje
Hitrost vožnje mora smučar prilagoditi svojemu znanju, razmeram na smučišču in gostoti smučarjev.

V smuk – nadaljevanje
Preden smučar odsmuča po progi, mora pogledati nazvgor in navzdol, ali je varno zanj in za druge.

Ustavljanje
Smučar se ne sme ustavljati na zahtevnejših delih smučišča, razen v sili, vendar naj se čimprej umakne.

Vzpenjanje – sestopanje
Smučar sme za vzpenjanje ali sestopanje uporabiti le del smučišča.

Upoštevanje označb
Smučar mora spoštovati informacije, signale in prometne oznake na smučiščih.

Pomoč ob nesreči
Ob nesreči je smučar dolžn po svojih močeh pomagati ponesrečencu.

Dolžnost legitimiranja
Smučar, udeleženec ali priča, odgovoren ali ne, se mora pri nesreči pustiti legitimirati odgovorni osebi.

  1. In potem mora nekdo upoštevanje pravil nadzirati in na kršenje opozarjati ter ga v nadaljevanju kaznovati. ALi, da se bolje sliši in tudi dejansko je tako: Kršenje pravil ima vedno posledice. Kazen je pač finančna posledica in tudi vzgojni element.
    Se pa strinjam, da je potrebno veliko delati na osveščanju in vzgoji. Predvsem pri mladih se to obnese.

  2. Osebno se mi zdi uporaba celad smiselna. Ce moras bit v avtu pripet, na motorju imeti celado … ne vem no, hitrosti so lahko kar precej primerljive in glava je zelo neodporna na udarce.

    Mogoce ni potrebno, da je celada ravno zakon, bi pa recimo lahko bila kaka vzpodbuda da ljudje na smuciscih uporabljajo celade. Tudi na kolesu bi moralo vec ljudi nositi celado, tudi na rolerjih in skejtih. Recimo, da so kazni za ljudi s celado 30% nizje, v primeru smucanja bi lahko bile karte 30% nizje, recimo.

    Resno, a so vsi ki ga serjejo brez celad pri hitrostih nad 40km/h kdajkoli pogledali kak pocasen posnetek padca pri taki hitrosti? Scary je, ker zaradi pojemka pri nogah glava pospesi na vsaj dvakratno hitrost in precej mocno useka ob tla/oviro. Se dobro da mozgani prezivijo do 80g pojemka ob udarcu :D (skoda da lobanja ne)

  3. Jaz sem tudi za obvezno čelado na smučiščih. Ampak čim je nekaj obvezno, potegne za sabo še druga razmišljanja o svobodi, financah…

  4. Tipično, če ne najdeš rešitve, napišeš zakon!
    Ko greš pod ratrak, potem čelada ostane cela al kaj. Najprej je treba disciplinirat in izobrazit tudi delavce na smučiščih. V Franciji progo urejajo ponoči pri nas se pa vozijo že podnevi gor pa dol, tam ratraka še ob progi nisem videl podnevi kaj šele, da bi se peljal po njej ali ob njej.
    Ni pa treba še tu usiljevat neumnih zakonov. Kje je potem osnovna človeška svoboda? – če ne ogrožm nikogar, lahko počnem kar hočem. Seveda se takoj najdejo pametni – ogrožš sebe. Pa kaj koga boli kurac, če si takoj pošljem metek v glavo – moje življenje, moja odločitev.
    Nekateri (beri: politiki, kleriki) pač hočejo biti “varuhi” vseh, da nas je čimveč takih, ki plačujemo davke in prispevamo v puščco, da lahko potem oni z našim denarjem veselo “spoštuejo” vse zakone, ki so si jih izmislili!
    Pametni naj nosijo čelade ostali imamo pa trde glave ;)

  5. Ja, glede uporabe čelade, je res tista zadeva, ki jo je Swizec predlagal, da bi bila cenejša karta za tiste, ki bi uporabljali čelado.

    Kar pa se alkohola tiče, bi pa mogoče bilo treba razmišljati, da se v času, ko so odprte proge na smučišču ne nudi alkoholna pijača in to ne samo tistim, ki niso polnoletni ampak vsem. Ker tudi tukaj se ljudje precenijo in mislijo, da jim pivo ali dve ne zaškodi.

    Če so že drugod omejitve, pa naj bodo še tukaj, zakaj pa ne.

  6. Obvezna čelada? Ja, kot na motorjih. Čez par let se bomo itak spraševali, zakaj tega nismo uvedli prej. Poleg tega je treba uvest hitrostne omejitve, pa seveda poskrbet za nadzor in kaznovanje.
    In ne, pod čelado ne slišim opazno slabše (in še vedno slišim druge smučarje), tudi vidno polje je (vsaj pri moji) enako …

    Kdor pa si čelade ne more privoščit pač ne bo smučal. Ampak cel ta argument je smešen – 600€ za smuči se najde, 60€ za čelado pa ne …

  7. @Abaddon: nikogar ne ogrožš, ampak zdravljenje pa zna stat mnogo več, kot bi sicer – in to tudi iz mojega denarja.
    Alternativa obvezni čeladi je recimo, da obvezno zdravstveno za poškodbe glave brez čelade ne velja. In ko je kaj narobe, pač dobiš račun za pa 10 tisoč evrov za zdravljenje …

  8. @ Abaddon:”če ne ogrožm nikogar, lahko počnem kar hočem”.
    Problem je v tem, da vsi mislimo, da ne ogrožmo nikogar, pa vseeno pride do nesreč!
    A ti misliš, da pijani vozniki mislijo, da koga ogrožjo?
    A misliš, da je voznik ratraka mislil, da bo koga ogrozil?
    Če bi ljudje, ki povzročijo prometne nesreče mislili, da koga ogoržjo, bi imeli v Sloveniji letno kakšnih 300 morilcev ali samomorilcev. Verjemi, da jih nimamo.
    V močnem sneženju (na slabo spluženi cesti so bile kolesnice v obe smeri) sem vozil po cesti, kjer običajno vozim 70, s hitrostjo 50 km/h, pa me je prehitel voznik, ki je gotovo vozil hitreje kot 70. Če je prišel na cilj, je bil tam prej pet minut. Ampak, če je prišel na cilj, še danes misli, da ni nikogar ogrožl. Zagotavljam ti, da sem se počutil ogroženega in že to je ogrožnje, ker lahko izzove reakcijo neizkušenega voznika (enako smučarja), ki ima lahko katastrofalne posledice.

  9. Čelada vsekakor obvezna.
    Čelada – nižja cena = posodim čelado za nakup dnevne karte.
    Na naših smučiščih ni ski patrol.
    Alkohol na smučiščih prepovedan v času obratovanju naprav.
    Sedaj me bodo naskočili gostinci.
    Prepoved reklamiranja in vabljenja na razne plaže na
    smučiščih. Tam se vidi, da alkohol ni za na smučišče.
    Z zanimivimi animacijami se ravno tako lahko zabava.

  10. Hmmm, obvezna čelada je preveč prisilna po moje… s tem bi mogoče naredili škodo žičničarjem, ker bi imeli manj ljudi (in plus nam čeladarjem)
    Ski patrol, ki bi odstranil tiste ki jih smuče naokoli vozijo bi pomoje bolj zalegel :D

  11. A ste vedeli, da raziskave kažejo, da čelada ščiti življenje le pri smučanju do 30 km/h’ Če se zgodi trk pri večji hitrosti, gre vrat!

    Neprilagojena hitrost in znanje sta pogost vzrok nesreč na smučišču. Čelada daje človeku prav občutek varnosti in zato tudi večje drznosti. Zdaj pa razmislite, če je to res prava rešitev.

  12. Nihče ni še pomislil na sedežnice in vlečnice, čeprav so pri nas še precej zastarele, je seveda opazno, da koder stojijo šestsede recimo je na progi mnogo večja gužva, kot tam, kjer je ena počasna dvoseda. In ker boljše sedežnice prepeljejo veliko več ljudi, jih je potem tudi toliko več na sami progi ter posledično večja verjetnost trkov. Pojdite na Krvavec v lepem vremenu in lahko na progi Tiha dolina smučaš slalom (med ljudmi) in samo upaš, da te ne bo katera izmed kamikaz zbila…

    Sicer pa čelada JA, že če kje odletiš na kakšni ledeni ploskvi ali pa te kdo nenadoma preseneti in zbije.

  13. @centri: “inspiriran” sem bil ravno z vcerajsnjim dogodkom na starem vrhu, kjer se je poskodoval smucar, ki je nosil celado in zato sem tole tvitnil.. zapis je nastal itak leto nazaj..

    in tocno to drzi, kar si napisala.. celada daje obcutek varnosti, ki pa ga smucarji sicer ne poznajo

  14. @carver: izpostavil si en vecji problem, ki ga niti ne opazimo.. namrec gostinska ponudba na smuciscu je vedno polna alkohola.. ok, razumem za tiste ki ne smucajo, ampak alkohol in smucanje je no go.. in tega bi se morali zavedati tudi gostinci.. ampak ne, njim se gre za prodajo..

    @bashi: jeap.. vecji nadzor na smuciscih bi bil potreben.. ne pa redke izjeme, ki se kdaj pa kdaj vidijo..

    @mikec: jeap.. priblizno enako kot avtoceste pred leti in sedaj.. in vozila in smucarji.. vsaj razmisljamo o tem, da nismo sami na smuciscu, ampak na zalost ne pocnemo tega vsi..

  15. Aja, pa res. Tole je star zapis. Sploh nisem dojela.
    No, vseeno sem se zgrozila nad komentarji, ki bi kar z zakonom zapovedovali čelade. Zelo malo pa jih pomisli, da je vse skupaj pač stvar odgovornosti. Tako kot na cesti, jebiga.
    NSi pa itak ni vredno komentirati. Saj jih še v DZ ni. Sakrzzz :)

  16. @centri: sej je “evergreen” :) k se ne spremeni veliko v letu dni na tem podrocju..

    ja.. nekateri bi celade na smuciscu, pol pa se za volanom.. da o seksu in celadi na zgornji glavi niti ne govorim.. ampak to bi bila ideja nsi-ja :))

  17. Jaz sem pa še vedno za z zakonom prepisano čelado na smučišču. Tako kot je na motorju in kot bi moralo biti tudi na kolesu.
    Nobenega minusa namreč nima (tiste o sluhu in vidnem polju so provlečene za lase), plusov pa dovolj …
    In čelada ščiti tudi nad 30 na uro, tista o zlomljenem vratu je nemunost. Tudi Jerman je zadnjič na SG užgal pri 100, ne pri 30 na uro, pa je njegov vrat še cel (glava pa ne bi bila, če bi bil brez čelade, se lepo vidi s posnetka) …

  18. Včasih smučam hit,
    včasih pa počas’,
    vedno pa si dam
    čelado gor na las …

    ;)

Komentarji so zaprti.