Facebook – deset let kasneje

Danes Facebook praznuje deset let svojega obstoja. Storitev, ki je spremenila naše dojemanje sveta, predvsem pa način komunikacije in vpletla vse deležnike v ustvarjanje zgodb, deljenje fotografij in vsebin. S pojavom Facebooka smo dobili orodje, ki smo ga iskali, ali pa smo si ga potihem želeli, saj je bil s tem narejen preskok iz dotedanjih “družbenih” medijev na nekaj, kar se odraža v našem vsakdanjem življenju.

Nič več ni enako, kot je bilo pred Facebookom. Sam sem imel prvi stik s Facebook leta 2007, kar je eskaliralo tudi v zapisu Facebook je kul. Kljub temu, da ga je Mark Zuckerberg ustvaril iz povsem drugih vzgibov, je v svetu obstajala potreba po takšni storitvi in takrat je Facebook dnevno pridobival 200.000 uporabnikov. Sam sem sprva gledal vanj kot tele v nova vrata, saj je bilo uporabnikov iz Slovenije precej malo, pa še tisti smo se več ali manj med seboj poznali iz sveta internetov. V parih mesecih sem imel na Facebooku manj kot 100 prijateljev, kar je v primerjavi z današnjimi razmerami zelo “lame”. Takrat je bil Facebook drugačen – lahko si objavljal gole fotografije in nisi bil sankcioniran, uporabniška izkušnja je bila še precej drugačna, kot je sedaj, veliko manj prostora je bilo namenjenega oglaševanju in izvabljanju denarja iz “virtualnih denarnic”. Predvsem pa je bila to zanimiva skupnost, ki je bila podaljšek realnega življenja – kot je bil sprva namen Facebooka.

Sam sem od začetka imel Facebook kot zabavno storitev. Kljub temu, da sem bil že zelo kmalu na Facebooku – ko so kolegi prišli iz različnih konferenc in govorili o tej storitvi prihodnosti, sem se samo nasmihal, ga nisem nikoli monetiziral, kar bi v tistem času lahko naredil. Nekakšna averzija je bila prisotna in se me drži tudi še sedaj, čeprav sem dokaj aktiven uporabnik. Če ne verjameš v določeno stvar, je težko delati je moja krilatica že od nekdaj. In zavedam se, da bi lahko takrat izkoristil zlate čase Facebooka in izkoristil dve leti, dokler se ni začel prijemati v Sloveniji in potem obirati sadove. Sam sem od nekdaj bolj verjel v moč bloga in moč posameznika, kot skupnosti, kjer se posameznik izgubi. Ali je bilo to prav ali ne, pa je povsem drugo vprašanje.

Deset let kasneje je danes. Facebook ima preko 1.400.000.000 uporabnikov in kot tak je postal neskončno velik. V bistvu si tudi sam Mark Zuckerberg ni predstavljal, da se bo to kdaj zgodilo:

People often ask if I always knew that Facebook would become what it is today. No way.

Vendar se je. In njegovo premoženje je večje od 20.000.000.000 dolarjev. Ustvaril je poligon, ki smo ga potrebovali, kljub temu, da je bilo takrat precej konkurence in veliko večjih igralcev, ki so imeli kapital in resurse. Njemu je uspelo, ker je verjel v svojo idejo in ker je živel za to idejo:

When I reflect on the last 10 years, one question I ask myself is: why were we the ones to build this? We were just students. We had way fewer resources than big companies. If they had focused on this problem, they could have done it.
The only answer I can think of is: we just cared more.

Facebook ima v svojih skladiščih podatkov informacije o nas, ki se jih niti ne zavedamo. Ve, kje in kdaj smo bili kje. S kom smo bili, kako smo se počutili, predvsem pa kaj imamo radi, o čem razmišljamo, kaj delamo,… Strašljivo, pa vendar se redko vprašamo kaj vse se dogaja z vsemi temi podatki. Tisti, ki jih znajo izkoristiti sebi v prid, lahko delajo zelo dobre stvari in s pomočjo tega ustvarjajo zanimive zgodbe. Drugi pač samo poskušajo slediti najboljšim in kopirajo. Tako, kot z vsako drugo stvarjo je tudi pri Facebooku nastalo veliko “šuma”, predvsem pa praks, ki niso najboljše.

Sam sem dolgo časa verjel v to, da se bodo stvari same po sebi regulirale in da se bodo stvari same postavile v red. To se seveda ni zgodilo in v vsem tem času je bilo zgodb, ki so me razburile in niso bile primer dobre prakse, za cel roman. Včasih sem pizdil in včasih sem se boril proti temu, pa vendar sem na koncu ugotovil, da je to Sizifovo delo – da se ne da boriti proti toku, ki je vsak dan večji in močnejši.

Par statističnih podatkov (vir)

  • 20.000.000 instalacij Facebook aplikacije dnevno
  • 70 različnih jezikov
  • preko 1.000.000 delitev povezav vsakih 20 minut
  • preko 3.000.000 poslanih sporočil vsakih 20 minut
  • 54.000.000 Facebook strani
  • 640.000.000 minut vsak mesec preživetih na Facebooku
  • 4619 zaposlenih na Facebooku
  • 6.150.000.000 dolarjev prihodkov v letu 2013

Kaj naj napišem za konec? Mark Zuckerberg je zapisal par smernic, kam naj bi se razvijal Facebook v naslednji dekadi – reševanju kompleksnih problemov, iskanju odgovorov na vprašanja, predvsem pa, se je Facebook z današnjo predstavitvijo nove aplikacije Facebook Paper podal v svet konvergence – svet, ki se ga je do sedaj precej dobro branil. Namreč Paper prinaša dodatne vsebine iz drugih virov, ki bodo uporabnikom omogočile to, da bo Paper aplikacija namenjena vsemu – z njo bo možen dostop do vseh informacij in bo Facebook samo del tega velikega konglomerata. Pametna poteza in zelo nepričakovana.

Za čisto pravi konec pa še besede katere je zapisal Mark Zuckerberg danes:

Thank you for letting me be a part of this journey.

facebook

Komentarji so zaprti.