Zakaj bi kupil električno vozilo Tesla Model 3?

Tesla je pred dvema dnevoma predstavil njihovo novo električno vozilo Tesla Model 3. Število rezerviranih vozil je preseglo vsa pričakovanja in Elon Musk je v 48 urah “prodal” za preko 7.500.000.000 dolarjev avtomobilov.

Ja, številka je enormna. Jaz pa sem se ob vsej tej evforiji vprašal, zakaj bi jaz kupil električno vozilo Tesla Model 3, ki ima avtonomije okoli 350 kilometrov in ceno okoli 35.000 dolarjev!

  1. Tesla je Tesla. Podobno, kot je Apple Apple. Model 3 je njihov vstopni model in je precej precej cenejši, kot smo bili do sedaj navajeni njihovih cen. Ko preračunam ceno vozila in upoštevam, da bodo državne subvencije, pridem na ceno okoli 25.000 eurov, kar pa se mi zdi primerno za novo vozilo.
  2. Avtonomija. Veliko električnih vozil, ki so sedaj na trgu ima precej velik problem – avtonomija baterije, ki zdrži okoli 100 kilometrov je premalo za daljše razdalje po Sloveniji, po drugi strani pa tudi nimamo tako velikih mest, da bi imeli električna vozila za vožnjo zgolj po mestih. Model 3 z avtonomijo 350 kilometrov je ravno prav za moje potrebe. Glede na to, da dnevno delam okoli 150 km in da imam rad vožnjo proti morju, bi tole rešilo vse dosedanje probleme, ki jih imam z električnimi vozili.
  3. Cena goriva. Elektrika je poceni. Gorivo precej manj. Pri prevoženih 30.000 kilometrih na leto, je cena goriva precej pomemben podatek in precej velik strošek v letnem budgetu. Glede na to, da je “tankanje” na Teslinih supercharger polnilnicah zastonj, bi bil prihranek na leto zelo zelo visok. Tako visok, da bi bilo že smiselno, da vzamem kredit in ga odplačujem s prihrankom pri gorivu.
  4. Ekologija. Nisem najbolj ekološko osveščen, vendar se zavedam tega, da vozila precej onesnažujejo okolje. Tudi baterije, ki so v Tesli in proizvodnja električne energije, ki se potrebuje za polnjenje baterij, ni ravno nedolžna. Ampak, ko dam na tehtnico vse skupaj ugotovim, da je ekologija v tej enačbi precej pomembna, predvsem pa je na strani Tesle. Ali to drži tudi raziskovalno dokazano, pa še iščem podatke.
  5. Pospeški. Sem moški. Nekje v krvi imam obsedenost s hitrostjo in pospeški. Sicer zadnje čase precej manj, kot pred leti, vendar 6 sekund do 100 km/h je precej dobra številka. Če upoštevam dejstvo, da vozilo skoraj ne proizvaja hrupa, potem je to zmagovalna kombinacija.
  6. Igračka. V bistvu je Model 3 ena takšna velika igračka, ki ima, kljub temu da ima malo vsebine, zelo veliko vsebine. Avtopilot, vse skupaj nadzorovano čez eno veliko “konzolo”, predvsem pa veliko stvari, ki so zanimive za “velike otroke”. Ko sem prvič sedel v Tesli, sem se počutilo kot v trgovini z igračami. Vse bi imel in vse bi preizkusil.
  7. Drugačnost. Do sedaj so bili vozniki Tesl drugačni. Ni jih bilo veliko, ampak so bili opazni. Verjetno se bo s prihodom Modela 3 tudi to spremenilo, saj je ta model precej bolj dosegljiv vsakomur od nas. Vendar še vedno bo to Tesla, kljub temu, da precej cenejša.
  8. Del prihodnosti. Če smo si kot otroci želeli, da bi imeli doma Porscheja, ali pa Ferrarija, se sedaj stvari spreminjajo. Ja, še vedno obstajajo želje po “super športnih” vozilih, vendar se zavedam, da so električna vozila del prihodnost. Kdaj je potrebno vstopiti na vlak? Ko se zgodovina še piše, ali ko jo je že konec? Model 3 je nekje vmes.

Verjetno bi lahko našel še precej več razlogov, zakaj mi je Model 3 všeč in zakaj je Elon Musk z njegovo predstavitvijo naredil takšem “boom” v svetu avtomobilizma. Poslušal je svoje stranke in jim dal točno tisto, kar potrebujejo. Brez odvečnega balasta, brez nepotrebnih stvari. V tem je vsa umetnost – zadovoljiti veliko število ljudi z enim proizvodom.

Slabost? Seveda obstaja. Vozila bodo prišla na trg leta 2017, ali pa v začetku 2018. Kaj se bo do takrat zgodilo je nekaj povsem drugega in težko je vnaprej prejudicirati stvari. Mogoče bodo takrat na voljo že vozila z avtonomijo preko 1000 kilometrov in ceno pod 20.000 dolarji. Kaj pa se zgodi v tem primeru?

V bistvu sem se motil – akontacija je fully refundable. Torej je to samo investicija v nekaj, za kar se lahko odločiš, ali pač ne. Sedaj pa sem dejansko začel razmišljati..

model-3-unveil

  1. Kot sem nekoč že izračunal v prispevku o tvoji testni vožnji z Renault Zoe, pri električnih avtomobilih ekološko proizvodnja električne energije res ni zanemarljiva. Tam sem izračunal kile CO2, tukaj pa bom samo povzel.

    Kako zelena je elektrika je zelo odvisno od tega v kateri državi jo porabljaš. Na Norveškem kjer imajo hidroenergije za izvoz in lahko z obstoječimi elektrarnami krijejo tudi nove potrebe so EV super opcija. Tudi v Franciji, kjer jo lahko zagotavijo z jedrkimi elektrarnami.

    V Sloveniji temu ni tako – res imamo HE in res imamo NEK, ampak štos je v tem da NEK in HE že same po sebi ne proizvedejo dovolj elektrike za naše potrebe. To kljub temu, da delujejo na 100% razpoložljivi moči, ker je elektrika tam najcenejša. Manjko vedno zagotavlja TEŠ, ker je pač edina elektrarna, ki lahko dvigne svojo moč in kompenzira primankljaj.

    Kaj se torej zgodi: Elektriko za EV pokriva TEŠ. V ta namen bo skurjenega več lignita in s tem v bistvu samo prestavimo emisije iz auspuha v Šaleško dolino. Res je, da so tam filtri lahko boljši kot katalizatorji, ampak roko na srce največji problem prometnega onesnaženja sploh niso avtomobili, temveč – tovornjaki!

    Ima pa uvedba EV še malce manj znane posledice, ki se jih tudi ne zavedamo, je pa res da bodo manj direktne in manj opazne:

    – Daljnovodi ne morejo prenesti kar neskočno elektrike. V primeru velike popularnosti EV jih bo treba nadgratiti, kar pomeni razne nepopularne ukrepe – novi daljnovodi, močnejši daljnovodi, poseki gozdov za nove trase, posegi v zavarovana območja, EM sevanje. Investicije v električno omrežje.

    – Ker bo večji delež vse elektrike proizvedel TEŠ. Če se bomo polnili doma, bo šla cena gor za vse gospodinjske uporabnike, tudi če jo rabiš samo za mikser. Cena iz DEM je 20€/MWh, iz TEŠ pa 60+€/MWh.

    Električni avtomobili so sicer kul, zakon, inovativni in prodajni hit, ampak niso tako revolucionarni kot se nam zdijo. Vsaj kar se tiče ekologije in z njimi ne bomo ravno rešili planeta. Morda

    Pa še ena stvar je: 7500€ subvencije! Če se gremo ekologijo bi bilo mnogo bolj smotrno za ta denar kupiti Zasavcem namesto peči na drva toplotne črpalke. 7500€ je praktično cela ogrevalna naprava, s tem pa bi tudi dejansko močno izboljšali zrak v Zasavju. To ne bi bil pljunek v morje emisij kot bo pri električnih vozilih.

    Ne me razumet narobe – avto zgleda super, marketing za njim je #topšit. Tudi sam bi ga imel če bi imel denar zanj :). Moti me predvsem to, da se EV pripisuje večja eko vloga kot jo dejansko imajo.

    P.S.: Captcha time limit :(

    1. hvala za razlago.. ja.. imam jaz podobne pomisleke.. ampak po drugi strani, pa ce bo “tankanje” na supercharger postajah za vedno zastonj.. lahko v 7 letih privarcujem z gorivom za skoraj novo vozilo…

    2. Boštjan, če že razmišljamo tako široko.

      Kaj pa vse večja ekonomičnost električnih porabnikov v povprečnem gospodinjstvu? Recimo dejstvo, da smo namesto 100W žarnic začeli uporabljat 20W CFL ali 5W led žarnice? Da o hladilnikih, pralnih strojih ipd. ne govorimo. A nismo tam po drugi strani dosegli in bomo še naprej dosegali vse manjšega obremenjevanja daljnovodov?

      Bi pa po drugi strani veljalo spregovorit tudi o izdelavi akumulatorjev za EV. Seveda se glede tega ne sekiramo dosti, saj se to dogaja na Kitajskem. Out of sight, out of mind…

      1. Široko je tukaj treba razmišljati. Če hočemo kaj doseči moramo najprej vedeti, kaj sploh želimo doseči in ne pač početi stvari ki so menda dobre, v bistvu pa se vse skupaj ne poklopi v celoto. Tako kot si rekel, daleč od oči, daleč od srca.
        Pa kaj če so emisije v Šoštanju, glavno da niso pri meni?

        Akumulatorji kot si omenil, so problem, predvsem z vidika proizvodnje. Na srečo imajo vsaj to dobro stran, da so kovine v njih veliko vredne in se jih splača reciklirati. Ker ti plačajo je bojazen, da bi končali v naravi malo manjša. O sami porabi energije za njihovo izdelavo ne morem govoriti, ker o tem ne vem dovolj.

        Poraba se je seveda s CFL in LED zmanjšala, in to procentualno ne zanemarljivo, ampak če pogledaš trende porabe električne energije v gospodinjstvih, poraba še vedno raste. Čeprav smo načeloma bolj energetsko učinkoviti, imamo vedno več električnih naprav.
        (http://kazalci.arso.gov.si/?data=indicator&ind_id=211)

        Poraba elektrike je tudi problem, pri katerem na načelni ravni ne prideš skozi. Treba se je pogovarjati o številkah. Z zamenjavo ene 100W žarnice na 20W CFL si v enem dnevu prihranil recimo 1kWh, če ti gori 12 ur. Če si 100km namesto z bencinom prevozil z elektriko si porabil ~20kWh.

        Poraba velikega števila EV bi bila pač tako velika, da bi jo težko kompenziral samo s CFL žarnicami in energetsko učinkovitostjo. Izkaže se, da težko tudi z novimi viri.

        Slovenija ni zelo bogata z obnovljivimi viri elektrike. Če bi za elektriko izkoristili ves preostali hidropotencial, kurili les, zazidali vse grebene z vetrnicami, ne bi dobili dovolj niti za zdajšnjo porbo. Enostavno fizično ni dovolj energije. Ostane seveda sonce, ampak tukaj pa ne poznamo tehnologoje, s katero bi lahko sprejemljivo (cenovno in okoljsko) shranili energijo poletja za čez oblačno zimo. Govorim iz prve roke, ker majhno poskusno sončno elektrarno doma.
        Jedrska energija bi šla skozi, ampak je precej nepriljubljena, o tem kakšni so njeni vplivi na okolje pa se krešejo mnenja.

        Če si želimo čim manjših vplivov na okolje bi morali porabo elektrike zmanjšati, ne pa je povečevati, kot to zdaj počnemo predvsem s toplotnimi črpalkami – EV še pridejo?.

        To je tisto o čemer govorim, ko pravim da je treba gledat celo sliko.
        Mediji pravijo “vse na elektriko emisij in vpliva na okolje ni!”. Ja ne čist. Posledic samo vidimo ne, so pa še vedno nekje prisotne…

        Če si res želimo čistega zraka se da tega lotiti bolj poceni in bolj učinkovito. Izolacija stavb je recimo zelo dober primer učinkovite rešitve – manj pokurimo, imamo zato čistejši zrak, lokalna podjetja imajo kaj delat in prebivalstvu ostane več denarja za druge stvari.

Komentarji so zaprti.