Tiskani mediji se zadnja leta borijo za “preživetje”. Število naročnikov in naklade padajo, saj se vse več ljudi odloča, da bo spremljalo novice in ostale informacije kar preko spleta. Prvi, ki je začel spreminjati medijsko krajino je bil Google, za njim pa je veliko disrupcijo ustvaril Facebook.

V članki v New York Timesu je bil objavljen zanimiv podatek, da namreč Google in Facebook skupaj dobita okoli 85 odstotkov oglaševalskega denarja, ostalo pa se porazdeli med različne medije. Google in Facebook sta medija, ki nimata zaposlenih novinarjev, ki nimata zaposlenih kuratorjev, ampak je vsa vsebina generirana s pomočjo uporabnikov (UGC). V zadnjem četrtletju je imel Facebook preko 8.800.000.000 $ prihodkov iz oglaševanja – in preko 7.000.000.000 $ samo iz mobilnega oglaševanja. Na drugi strani je Google, ki ima svojo oglaševalsko mrežo in veliko vsebin, ki pa jo pridobi s pomočjo svojih “pajkov”, ki “prečesavajo” internet in “kopičijo” informacije na enem mestu – ki ga pa zelo dobro znajo monetizirati.

Kje je torej problem? Da sta največja založnika na svetu, ki poberete največ oglaševalskega denarja zgolj in samo ponudnika infrastrukture in imata najmanjše stroške – ker jima ni potrebno plačevati uredništev, ker jima ni potrebno plačevati poslovnih prostorov… Vsaka podobnost z Airbnb, ki si ne lasti nepremičnin, Uberjem, ki si ne lasti vozil, itd… je samo naključna. Čedalje več storitev temelji na tem preprostem poslovnem modelu – za to, da služiš denar, ti ni potrebno imeti tega, kar ponujaš – lahko zgradiš samo spletno platformo in imaš tako precej nižje stroške in precej višje prihodke.

Problem je tudi v vsebinah, ki jih generirajo uporabniki na družbenih omrežjih. V zadnjem letu je prišla v ospredje besedna zveza “fake news”, kljub temu, da je to obstajalo že od nekdaj. Vendar se v zadnjem času vse bolj izpostavlja, da je vse več takšnih vsebin, kajti na družbenih omrežjih ni uredništev in ni odgovornosti za vsebine, ki jih uporabniki objavljajo.

Kako naj mediji, ki se borijo za preživetje, tekmujejo s Facebookom? Ne morejo. Ravno obratno. Facebook je naredil odličen trik. Preko njihove platforme so mediji dobili “lajke” svojih privržencev in vse je funkcioniralo. Potem pa je začel Facebook spreminjati svoje algoritme in namesto visokih “reachev” se je vsa stvar obrnila v smer, da moraš plačati oglaševanje, če želiš, da bodo ljudje opazili tvoje vsebine.

V bistvu je Facebook zaigral odlično igro. Ne samo, da mu sami dajemo vsebine, še plačujemo mu za to, da jih vidi čim več uporabnikov Facebooka. Z drugimi besedami – namesto, da bi Facebook plačeval za informacije, ki jih uporabniki objavljajo, on zaračuna za to, da te informacije vidi več uporabnikov. In mi smo mu mirno pripravljeni plačevati za to. Ustvarjamo mu vsebine in še plačujemo. Narobe svet, ali pa samo pametni poslovni model. Odločitev posameznika!

One Response to 85 odstotkov digitalnega oglaševalskega denarja dobita Facebook in Google

  1. oglaševalec pravi:

    Upoštevaj še milijone evrov brezplačnega oglaševanja, ki ga imata Google in Facebook v medijih. V vsaki oddaji se omenja “kontaktirajte nas na Facebook-u”, poiščite na Google-u, …

    Ostali mediji morajo oglaševanje plačati ali kompenzirati.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.