Včeraj me je presenetila novica, da je Matjaž Han na ministrico za infrastrukturo naslovil poslansko pobudo, v kateri predlaga sprejem generalne prepovedi prehitevanja tovornjakov s skupno težo nad 7,5 ton po slovenskih avtocestah. Madonca! To sem jaz prvič na blogu izpostavil leta 2007, ko sem zapisal: Eno vprašanje za ministra za promet! Zakaj se ne spremeni zakon, ki bi tovornjakom prepovedoval prehitevanje na avtocesti? S tem bi se rešilo precej problemov, ki nastajajo zaradi tranzitnega prometa tovornjakov čez Slovenijo in ustvarjajo kolone. Sploh v času prometnih konic!
- Tovorna vozila naj imajo 24/7 prepoved prehitevanja na avtocesti
- Kako prehiteva tovornjak tovornjaka na avtocesti
- Vozi desno, prehitevaj levo / Darsovci, kdaj ste se nazadnje peljali po avtocesti?
- Vozim se po cestah in razmišljam / kako rešiti problem zastojev na naših avtocestah
Piše se leto 2020. Na naših cestah je vse več zastojev in vse več tovornjakov. V vsem tem času sem taisto temo obdelal še večkrat, saj če se dnevno voziš po avtocesti, potem kmalu uvidiš kje in zakaj nastajajo težave. Kljub temu, da bi DARS rad “nepretočnost” naših cest povezoval s fantomskimi zastoji, jaz še vedno mislim, da je velika težava ravno tranzitni promet tovornjakov čez Slovenijo in njihova vožnja – ja, tovornjaki vozijo drug za drugim v koloni, ker pri tem varčujejo z gorivom.
To, da nimajo varnostne razdalje je očitno nepomembno. Kot je tudi nepomembno, da se med seboj, tudi v klance, prehitevajo s hitrostjo 92 km/h, medtem ko vozi vozilo na voznem pasu 90 km/h.
Tole sem zapisal leta 2013. Sam bi se takoj strinjal s prepovedjo prehitevanja tovornih vozil na avtocestah 24/7! O tej ideji –Popolna prepoved prehitevanja za vsa tovorna vozila na avtocestah! sem pisal že leta 2009, pa vendar se nič ni spremenilo. Upanje, umre zadnje!?!
Kaj bi s tem pridobili?
- v sezoni, ko na naših najbolj prometnih odsekih Slovenijo prečka preko 150.000 vozil dnevno, bi imeli malce večjo pretočnost. Na avtocesti bi dejansko ljudje lahko vozili z malce višjo hitrostjo po prehitevalnem pasu, saj ne bi bilo zaviranja, ki je sedaj vsak dan prisoten, ko tovornjak skoči iz voznega pasu na prehitevalnega.
- manj živčnih voznikov, ki sedaj pizdimo nad vozniki tovornih vozil, ki se obnašajo, kot da je velikost najbolj pomembna
- tovorna vozila precej bolj uničujejo ceste kot osebna – posledično bi imeli uničen en pas in ne “razfukano” celotno avtocesto!
- tovorna vozila bi porabila manj goriva, ker bi vozila v koloni – vendar bi morali upoštevati tudi varnostno razdaljo, ki jo sedaj ne upoštevajo
- zmanjšali bi število nesreč, predvsem pa bi ob nesrečah na avtocestah omogočili reševalnim vozilom, da pridejo mimo zamaškov – sedaj se tovorna vozila postavijo na vse tri pasove in tako onemogočijo vožnjo
- jutranja vožnja v službo bi bila precej manj stresna, kot je sedaj in posledično bi bili ljudje precej bolj sproščeni
Lansko leto sem zopet pisal o tej temi, vendar sem imel precej bolj konkretne predloge. Odgovore na moje predloge mi je poslala Agencija za varnost prometa – oz. so jih pridobili od DARSa. Seveda je vsak DARSov odgovor, da oni tega ne morejo. Nisem pričakoval nič drugega.
- prepoved prehitevanja za tovornjake 24/7 in zadostna varnostna razdalja med njimi (nič več vožnje v zavetrju celega konvoja tovornjakov),
Na avtocestah in hitrih cestah (AC/HC) je prepoved prehitevanja določena s prometnim znakom (in tam velja ves čas, oz. če je dopolnilna tabla, v urah, ki so navedene). Stalna omejitev (24 ur/vse dni v tednu) velja na območjih, kjer so predori, viadukti, čelne cestninske postaje (trenutno se rušijo).
V tem trenutku na Darsu ne razmišljamo v smeri, da bi bilo potrebno popolnoma prepovedati prehitevanje za težka tovorna vozila (TTV), res pa je, da bo (če bo promet še močno naraščal), potrebno okrepiti nadzor (policija) in morda podaljšati obdobja, ko prepoved prehitevanja za njih velja. Menimo pa, da v nočnem času to ni potrebno.
- namestitev naprav za merjenje varnostne razdalje za osebna in tovorna vozila na sistem za elektronsko cestninjenje (glede na to, da že obstaja infrastruktura in da je bilo dokazano, da je premajhna varnostna razdalja tudi eden izmed vzrokov za nastanek zastojev – elastika),
Ker Dars nima pooblastil za izrekanje glob v primeru kršitev, žal ne moremo izvajati takšnih meritev.
Tako rešujejo stvari DARSovci, medtem ko vozniki, ki smo primorani uporabljati naše avtoceste za dnevno vožnjo, smo zgolj njihova kolateralna škoda.
Srčno upam, da bo poslanska pobuda poslanca Hana naletela na boljši odziv kot pa so moji predlogi. In ja, zavedam se, da so tovornjakarji tudi ljudje in da imajo doma družine … Če se kdo sprašuje, ker se vedno najde nekdo, ki me to vprašaj!