Soočenja predsedniških kandidatov na POP Tv imajo letos novost – neke grafke, ki jih predstavi Denis Oštir na koncu soočenja in temeljijo na podatkih podjetja Gama Systems. Tehnologiji, ki stoji za tem, se reče Perception Analytics. V bistvu gre za merjenje/analizo sentimenta, kot so samo poimenovalo to “storitev”, ki jo nekateri predstavljajo kot “topshit” zadevo.

Konkretno lahko rezultate “sentimenta” spremljate tudi na spletnem mestu , kjer tehnologija analizira tvite (predvsem), facebook objave in objave na g+ omrežju in potem vse to primerno analizira, uteži in prikazuje v simpatičnih grafkih, ki kažejo neke številke, ki povedo bolj malo o vsem. V bistvu uporabnike Twitterja (okoli 20.000 nas je) postavi za “javnost” in na njej dela celotno analizo – kar se je pokazalo v primeru družinskega zakonika povsem za zmotno. Na samem spletnem mestu imajo zapisano:
Graf sentimenta prikazuje javno mnenje o sprejemljivosti kandidatov in njihovih akcij.

Ampak grem po vrsti. Prva soočenja sem zamudil, zato sem bil presenečen nad dejstvom, da je precej twitter uporabnikov kritiziralo rezultate, ki jih je Denis Oštir prikazal na koncu soočenj preko Perception Analytics sistema. Namreč Twitter uporabnikom ni bilo jasno, tudi meni še vedno ni jasno, kaj sploh je namen tega orodja, saj prikazuje neke številke in grafe, vendar se o sami metodologiji ne ve ničesar. Torej samo to, da napišeš #soocenje in že sistem analizira, kaj si mislil s tem povedati – glede na to, da je večina tvitov negativnih in v čudnem jeziku, “rispekt” za sistem zadaj, ki skrbi za to, da iz teh črev pride ven klobasa. O njeni vrednosti ne bi izgubljal besed.

Poznan je podatek, da je bilo analiziranih preko 7000 tvitov. Ni pa podatka o tem, koliko Twitter uporabnikov je napisalo teh 7000 tvitov, kar se mi vseeno za vzorec zdi precej pomemben podatek – saj se vsi zavedamo, da vsak štab pošlje svoje vojščake v borbo in vsak od njih napiše vsaj 15-20 tvitov, ki “sesuvajo” nasprotne kandidate? Torej je lahko vzorec uporabnikov zanemarljivo majhen? In glede na to, da sistem sam po sebi izloča “spam” in podobne zadeve, me zanima koliko je tak sistem natančen.

No, še cel kup dvomom se mi je porajalo, ko sem gledal včerajšnjo analizo, ki jo je gladko dobil Borut Pahor, za njim se je uvrstil Danilo Türk in poslednje mesto je pripadalo Milanu Zveru. In ti podatki so bili predstavljeni kot nekaj superduper in oh in sploh. Mogoče bi bilo zanimivo narediti anketo, kdo sploh razume vse skupaj – razen voditelja?

Približno tako relevantno je vse skupaj, kot če bi imel jaz svoj medij in bi želel malce “mešati” štrene in bi uporabil svoj software, ki ne bi dejansko delal ničesar, ampak bi bil pa kul, ker bi jaz tako rekel. Na vprašanja, kaj počne, bi bil odgovor itak buzzword, ki ne bi povedal ničesar.

Ne trdim, da je Perception Analytics slaba stvar, ali pa celo da ne deluje! Ravno nasprotno – verjetno je zelo odlično orodje, če se ga uporablja za prave stvari – analiza soočenj ni prava stvar, kajti tukaj gre zgolj in samo za to, kdo bo imel daljšega – in v tem primeru so rezultati povsem netočni in ne odražajo resničnega mnenja tvitosfere, ampak zgolj in samo prikažejo kdo se zna bolje organizirati.

In ja, večkrat se je že pokazala slabost tega – da tisti, ki se najbolj organizirajo, ne znajo dobiti zaključne bitke, ki ne poteka na grafkih, ampak v realnosti za glasovalnimi skrinjicami. No, v bistvu ta sistem ne služi za merjenje javnega mnenja, ampak za merjenje sentimenta, kot so razložili že večkrat. Torej, čemu sploh služi in zakaj so ti rezultati sploh pomembni? Kaj ima nekdo lahko od te “raziskave”. Prav veliko ne, kajne?

Lansko leto so bila soočenja zanimiva, ko so uvedli tellyporting. To, da so se na zaslonu prikazovali tviti, je bilo odlično – letos so želeli še malce več krvi in odločitev je bila povsem napačna.

Nikomur, razen tistim, ki se odločili za to potezo, ni jasno kaj pomeni ta analiza in gledalcem pred TV zasloni ni jasno nič. Vsaj tistim, s katerimi sem govoril o tem in jih povprašal o razumevanju te analize. Ampak hu kers, šou mast go! In to je očitno edino vodilo in edina stvar, ki dejansko šteje.

Za naslednje leto predlagam pisma bralcev, ki jih pošljejo napisana na roko in jih preberejo v naslednji oddaji. Veliko bolj transparentno bo vse skupaj, predvsem pa bo veliko bolj razumljivo. In ne, Twitter ne bo spremenil sveta, niti volitev in upam, da se predsedniški kandidati zavedajo tega in ne stavijo na Perception Analytics mnenje!