Facebook. Brez njega si verjetno nihče več ne zna predstavljati življenja. Facebook je za veliko ljudi prva stvar, ki jo zjutraj, ko se prebudijo, pregledajo. In zadnja stvar pred spanjem. Facebook je postal del našega življenja in mi smo postali del Facebooka. Saj se strinjate z menoj, mar ne? Si predstavljate življenje brez Facebooka za teden dni? Kaj pa za mesec? Ali pa, da nikoli več ne odprete Facebook aplikacije na vašem mobitelu?

Instant svet, instant ljudje, instant življenje. Ja, posplošujem. Ampak za razumevanje je včasih potrebno posploševati. Naša življenja so v zadnjih letih postala povsem instant – tipičen primer je Facebook, ki nam omogoča, da imamo mnenje o vsem, kar smo samo bežno opazili na Faceboku, predvsem pa da verjamemo vsemu, kar je objavljeno na Facebooku.

Za slednje obstaja vsak dan veliko dokazov. Nagradne igre na Facebooku, kjer nekdo obljublja, da vam bo podaril avto, ali denar – samo lajkati morate in deliti naprej. Ne. Ne obstajajo, pa vendar ljudje verjamejo v to, da jih bo nekoč doletela sreča.

Druga stvar, ki je še precej bolj zanimiva, pa vendar se je preredko zavedamo pa je manipulacija, ki jo omogoča Facebook. Kolikokrat kliknete na povezavo, ki jo nekdo deli na Facebooku? Po statistiki precej malokrat, saj je ponavadi dovolj že to, da vidite, kaj je nekdo napisal v status – brez, da bi preverili kaj dejansko piše na povezavi, ki jo je delil. In tukaj je prostor – prostor za manipulacije in ustvarjanje “fake” zgodb. Če zraven prištejemo še Facebook, ki vam s pomočjo svojih algoritmov servira zgodbe in s pomočjo retargeting oglasov… Potem je ustvarjanje “fake” zgodb na Facebooku nekaj povsem preprostega. In ljudje bodo seveda verjeli tistemu, kar so videli na Facebooku.

Če bodo vaši prijatelji na Facebooku lajkali zgodbo, ki sicer ne bo imela nobene veze z realnostjo – ampak opis bo tako ohinsploh, potem se bo to širilo naprej. In doseglo bo nove ljudi, ki bodo lajkali zgodbo in če nekaj lajka veliko ljudi, potem to postane nekaj resničnega. Čez par ur bo povsem “fake” zgodba dobila še odzive v medijih, ki jo bodo “pobrali” in iz nje naredili novico – ja, tako mediji dobijo svoje vsebine.

Včasih je potrebno biti previden. Na spletu še toliko bolj, kajti to je poligon, kjer so stvari dokaj preproste za manipuliranje. Verjetno vas prodajalec v trgovini ne bi mogel na tako preprost “nategniti”, ker je fizično prisoten in slišite njegov glas, kot vas lahko “prodajalec” na spletu – ki vas s superduper nagovorom pripelje do tega, da odprete denarnico in kupite stvari, ki jih niti pod razno ne potrebujete. Sicer se bo poslužil še retargeting oglasov in vam bo še malce pihal na dušo. Na koncu boste odprli denarnico in kupili izdelke, kajne?

Facebook vse bolj postaja tisto, kar nisem nikoli imel rad – prostor za manipulacijo, predvsem pa prostor, kjer ljudje na podlagi par besed delajo zaključke. Kje so časi, ko so ljudje na spletu iskali uporabne informacije in ne zgolj instant informacij, kar se dogaja sedaj? Kje so časi, ko so tudi novinarji preverjali zgodbe, ki so jih objavljali? Predvsem pa, kje so časi, ko smo ljudje poznali še “kmečko logiko” in nismo vsemu, kar smo prebrali tudi verjeli?

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.